Północny wschód Teneryfe – góry Anaga

Punta de Hidalgo

Wysunięta na zachód miejscowość to w miarę nowoczesny, niewielki i raczej spokojny kurort, który upodobali sobie przede wszystkim niemieccy turyści. Mimo że nie ma tu tylu atrakcji, ile w większych miejscowościach wypoczynkowych, a kąpiele są możliwe głównie w naturalnych basenach z morską wodą, miasto ma stałe grono wiernych wielbicieli. Zresztą wszystkie niedostatki natury technicznej wynagradzają wspaniałe widoki na góry Anaga z jednej strony i północne wybrzeże Teneryfy z drugiej.

Do Punta Hidalgo dojeżdża autobus #105 z La Laguny. Noclegu można szukać w Oceano. Zatrzymać się także można na miejskim kempingu. Dwa doskonałe miejsca do spróbowania świeżych ryb to Cofradia de Pescadores.

Bajamar

W latach 60. XX w. postanowiono, że Bajamar będzie kurortem turystycznym. Zbudowano hotele, otworzono restauracje, jednak ze względu na dużą wilgotność, niewiele słońca i prawie zupełny brak plaż, planu nie udało się wcielić w życie. Obecnie do miasteczka przyjeżdżają głównie mieszkańcy Santa Cruz de Tenerife i La Laguny, którzy upodobali sobie kąpiele w basenach z morską wodą. Niewielka czarna plaża Arenal to miejsce szczególnie cenione przez surferów.

Do Bajamar dojeżdżają autobusy z La Laguny i z Santa Cruz de Tenerife. Na nocleg można się zatrzymać w Delfin Bajamar. W miasteczku działa wiele barów i restauracji, w których można smacznie i stosunkowo niedrogo zjeść.

Wędrówki

Góry Anaga to idealne miejsce do uprawiania pieszej turystyki. W parku wyznaczono kilkanaście szlaków o różnych stopniach trudności. W większości są to trasy, które kiedyś służyły mieszkańcom leżących w górach wiosek. Osoby nastawione na intensywne wędrowanie mogą się zatrzymać w Alberąue Montes de Anaga,

Bailadero-Almaciga

Bardzo prosty i przyjemny szlak, na który trzeba zarezerwować 1 godz. 30 min, może pokonać właściwie każdy, kto ma wygodne sportowe obuwie. Szlak zaczyna się tuż za restauracją El Balcon de Anaga w Bailadero i prowadzi praktycznie nieustannie w dół, tak że trudno się zgubić. Po około 20-25 min od rozpoczęcia wędrówki trasa napotyka asfaltową drogę, którą należy iść przez ok. 200 m. Na ostrym zakręcie w lewo należy poszukać dróżki odbijającej w prawo. Teraz pozostaje iść prosto za szlakiem, a na wysokości domu mijanego z lewej strony skręcić w prawo w ścieżkę prowadzącą w dół doliny, gdzie zaczyna się nieutwardzana droga prowadząca prosto do Almacigi.

Chamoraga-Bailadero

Ta krótka i raczej łatwa trasa jest jedną z najpiękniejszych i najbardziej widokowych w masywie Anaga. Na jej pokonanie trzeba przeznaczyć ok. 2-3 godz. Szlak zaczyna się naprzeciw kościoła w miejscowości Chamoraga, do której dojeżdża autobus #247 z Santa Cruz de Tenerife. Początkowo biegnie asfaltową drogą, by już po kilku minutach zmienić się w polny trakt wzdłuż strumyka.

Na pierwszym rozstaju należy skręcić w prawo i przejść na drugą stronę strumienia. Na następnym skrzyżowaniu trzeba skręcić w lewo i wspiąć się dość stromą ścieżką, a potem schodkami do punktu widokowego Cabezo del Tejo. Dochodzi tu asfaltowa szosa -należy skręcić w lewo i po kilkunastu metrach, przy drogowskazie „Chinobre”, wejść na szlak. Czeka tu dość trudne podejście, jednak stromy odcinek pokonuje się w 5 minut, a potem szlak już tylko delikatnie wznosi się i opada.

Po kilku chwilach po prawej stronie można zobaczyć przypominającą palec formację skalną Roque de Anambra. Od tego momentu należy iść cały czas prosto za szlakiem, który dwukrotnie zbliży się do głównej drogi, a następnie od niej delikatnie odbije.

Punto del Hidalgo-Las Carboneras

Dziewięciokilometrowa trasa jest przewidziana na ok. 5 godz. marszu i wymaga trochę więcej niż średniej kondycji fizycznej, chociaż prawie każdy może przejść ją w odwrotnym kierunku. Szlak zaczyna się kilka metrów poniżej Plaża de Sebastian Ramos w Punta de Hidalgo. Asfaltowaną drogą dochodzi się do początku trasy, która jest oznaczona znakiem „Chinamada”. Początkowo idzie się delikatnie w dół szerokim szlakiem.

Za malowniczą Roque de dos Hermanos zaczyna się wspinać zygzakiem pomiędzy kaktusami i powykręcanymi krzakami tabaibas aż do punktu widokowego Era de Los Amacigos, z którego pięknie widać północne wybrzeże półwyspu. Następnie wchodzi się po wyżłobionych w ziemi schodkach do kolejnego punktu widokowego, skąd widać porośniętą sosnami Roque de los Pinos. Kilkaset metrów dalej pomiędzy winoroślami i sadami widać niewielką osadę Chinamada. Stąd szosą dochodzi się do odległej o 3 km Las Carboneras -niewielkiej miejscowości, do której dojeżdża autobus #075 z Santa Cruz de Tenerife.

Playa de las Teresitas

Santa Cruz de Tenerife i Las Palmas de Gran Canaria konkurują ze sobą od zawsze. Przez długi czas stolica Teneryfy przegrywała w konkurencji „najpiękniejsza plaża miejska”, gdyż plaży jako takiej miasto nie miało. Sytuacja zmieniła się, kiedy leżącą 8 km na północ od miasta czarną plażę poddano przebudowie. W jej wyniku dziś mieszkańcy Santa Cruz de Tenerife mogą się kąpać i opalać, leżąc pod palmami, na złocistym piasku. Mówi się, że aby stworzyć tę plażę, z Sahary przywieziono ok. 4 mln worków z piaskiem! Chyba było warto, bo złocista plaża, nad którą górują góry Anaga, jest po prostu zachwycająca.